一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一
一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一〇〇〇一
この本はタチヨミ版です。
写真はいとも簡単に時間を切り取る。簡単に、あるいは安易に、と言い換えてもいいかもしれない。だから写真はあやうい。
写真は複数の時間をもつ。
──撮影された日時、撮影者と被写体が共にした時間、被写体そのものが運んでくる時間、撮影されてから現像されるまでの時間、現像されてから人目に触れるまでの時間、人目に触れてから意味を変えていく時間、根源的な光の時間──
さまざまな時間が流れ込んでしまう写真は、そこに写っていない時間までをも感じさせる。フレームアウトされた空間を感じさせるのと同じように、フレームの外にある時間を指し示すこともある。
あたかも不在こそが存在の証明であるかのように。
複数の写真が綴じられた「写真集」は、写真構成という行程によって、写真がもっている視覚的・言語的な意味、写真同士の関係性、そして写真に流れ込んだ時間をも、まるであめ細工のように自由に瞬時に変化させる。
構成は、一枚一枚の写真にとっては短絡的で暴力的なプロセスだとも言える。
そして「写真集」には写真とは異なる時間が溢れかえっている。
──判型、用紙、印刷、製本、言葉──
本がもつこれらの特性とともに、幸運にも写真の時間を構成することが許された写真集は、構成がもつ暴力から逃れるとともに、写真と本の二つの時間を内包する。
写真集を発行年代順に並べた本書は、濱谷浩の「雪国」からはじまる。「雪国」は、ウィリアム・クライン「NEW YORK」と同年、1956年に発行された。続いて、石元泰博の「ある日ある所」、ロバート・フランク「THE AMERICANS」が発行され、それから約十年の時間をかけて、川田喜久治「地図」、東松照明「日本」、森山大道「にっぽん劇場写真帖」が出揃うこととなる。
「写真集」に取り憑かれた町口覚は、中平卓馬「来たるべき言葉のために」発行の翌年、1971年に出産された。父親は写真集だ。
生まれたばかりの赤ん坊に父親は、「雪国」「THE AMERICANS」「地図」「日本」といった〝許された写真集〟たちを『ぐりとぐら』のかわりとして与えた。いや、その時点ではまだ出版されていなかった「SELF AND OTHERS」「河―累影」や、後に町口が手がけることとなる「40+1 PHOTOGRAPHERS PIN-UP」「生きている」「目のまえのつづき」、そして、本書の最後に置かれた2011年発行の大森克己「すべては初めて起こる」までもが、かわいいベビーベッドの脇に置かれていたのではないだろうか。
〝写真史〟という言葉からは逃れたいと願いつつも、写真集の歴史を自身の時間として積み重ねてきた「町口覚写真史」が存在し、今ここに在る。
本書はその〝時間〟を時系列に綴じた一つの写真集である。
── 松 本 弦 人 ──
Photography can easily capture time. Without careful consideration, to be precise. Thus, photography is often uncertain.
Photography can own different times.
Time for shooting, time shared between photographer and shooting object, time driven by the shooting object, time spent from shooting to film developing, time spent for a person to discover the photo, time to receive a different perception from a viewer, fundamental time of light──
It often invites viewer to feel time which are not even visible. Just like viewer can feel the framed-out space, viewer can also feel time outside the frame. As if proving absence is a proof for existence.
During the process of composition, photography book will change its meaning of visual perception and language, relationship among photos, time flown among photos. One may say composition process is too simplistic, or violent even, for each photo in the book. It will own different time which didn’t exist on a photo alone.
Books are made with multiple elements; format, print material, printing, binding, text. Those lucky books managed to avoid any violent process and are permitted to illustrate a time of the photo, will be given two types of time ──time of each photo, time of a book.
This book contains collection of photography in order of published year, begins with Hiroshi Hamaya “SNOW LAND”. “SNOW LAND” was published in 1956, the same year as William Klein “New York”. Followed by Yasuhiro Ishimoto “SOMEDAY SOMEWHERE”, Robert Frank “THE AMERICANS”, then 10 years later the lineup of Kikuji Kawada “THE MAP”, Shomei Tomatsu “JAPAN”, Daido Moriyama, Shuji Terayama “JAPAN: A PHOTO THEATER”, were also published.
Satoshi Machiguchi, much obsessed with photography books, was born in 1971, a year after Takuma Nakahira “FOR A LANGUAGE TO COME” was published. His father is apparently photography book. His father gave his baby son books that are “permitted” such as “SNOW LAND” “THE AMERICANS” “THE MAP” “JAPAN”, instead of “Miffy and Friends” which is a classic piece for children’s book. Perhaps, even the books like “SELF AND OTHERS” “RIVER: ITS SHADOW OF SHADOWS” which are not even published then, and“40+1 PHOTOGRAPHERS PIN-UP” “IKITEIRU” “MENOMAENO TSUDUKI” which Machiguchi designed and Katsumi Omori “EVERYTHING HAPPENS FOR THE FIRST TIME” (published 2011) included at the end of the book – all of them were laying on his cute little baby bed.
As much as I wish to avoid using a phrase “History of Photography”, here we see a “History of Satoshi Machiguchi’s Photography”, a man who lives with history of photography book.
This book is a collection of photography binding “time” along timeline.
── Gento Matsumoto ──










































タチヨミ版はここまでとなります。
2017年4月21日 発行 第三版
bb_B_00121140
bcck: http://bccks.jp/bcck/00121140/info
user: http://bccks.jp/user/120065
format:#002y
Powered by BCCKS
株式会社BCCKS
〒141-0021
東京都品川区上大崎 1-5-5 201
contact@bccks.jp
http://bccks.jp
1971年東京都生まれ。デザイン事務所「マッチアンドカンパニー」主宰。気鋭の写真家たちとの交流が深く、これまでに数多くの写真集をディレクションしている。また、映画・演劇のグラフィックデザイン、書籍の装丁などを幅広く手掛け、常に表現者たちと徹底的に向き合い、独自の姿勢でものづくりに取り組んでいる。2005年に写真集レーベル「M」を立ち上げ、発行・発売元となり、“日本の写真集を全世界へと所属させるため”写真集販売ウェブサイト「bookshop M」を運営。2008年より世界最大級の写真の祭典「PARIS PHOTO」にも出展しつづけている。