
“Are you the son of a cameraman who photographed me forty-four years ago?” To this question I answered, “Yes.” Then the inquirer, who turned out to be Itoi Kanji (aka Dadakan), suddenly began sobbing. “Thanks to one photograph that your father shot of me, I am here today. It’s been forty-four years since then. It’s a long time ago.” With these words, he began to recount to me episodes about my father in detail.
I was born in July 1970 as the eldest son of Hanaga Mitsutoshi.
That year, he was extremely busy. In March, Expo ’70 opened in Osaka. Around the same time, the Japan Red Army hijacked the Yodo plane. In June, there was the anti-Anpo struggle that attempted to stop the automatic extension of the Japan-U.S. Security Treaty (Anpo). Nationwide, cities suffered photochemical smog, a byproduct of Japan’s high economic growth. In November, novelist Mishima Yukio killed himself by harakiri. Indeed, 1970 was a year full of newsworthy events.
As events emblematic of the lights and shadows of Japan at the time erupted, my father rushed around the whole country to capture the shadows with his camera. Reading his diary, I came to learn that when I was born, he was not at home, working on deadline for the environmental photo-report “Japan Is Polluted,” for the magazine Chūō kōron. In it, he also touched upon the meaning of my name, Tarō. “Naming him 太朗, I wanted him to have a big (太) stout spirit and a cheerful (朗) character. That’s all. I even thought of not giving him any name at all and not registering him in the family registry. I was such a nihilistic person at the time.” This is how I learned about my possible fate as a nameless man.
What kind of photographer was my father Hanaga Mitsutoshi? What messages did he want to tell through more than 100,000 photographs he left behind? As I grew older, I became more interested in my father’s work.
In his late years, he would often say that the importance of the photographs he had shot should be recognized decades after his death. After he suffered a brain infarction, he began to organize his photographs little by little with his semi-paralyzed body. His work progressed slowly, with only a small faction sorted out. In December 1999, right before the dawn of the 21st century, he passed away at the age of 66.
Fifteen years after his death, I was fortunate enough to have occasions to bring attention to his photographs and I myself began organizing his photo archives. (Please see Rear, no. 32, 2014, page 100, for details). Through these opportunities, I came to meet with numerous artists.
Seeing their photographs shot more than fifty years ago, these avant-garde artists passionately and energetically shared with me their accounts and memories. In doing so, they also told me about their relationships with my father. I have thus learned about the photographer Hanaga Mitsutoshi I did not know.
Continue...
「あなたが44年前の私を撮ってくれたカメラマンの息子さんですか?」という質問に「そうです」と答えると、糸井貫二(通称「ダダカン」)さんは、突然、嗚咽しながら泣き出した。「あなたのお父さんが撮ってくれた1枚の写真のお陰で、今の私がいます。あれからもう44年、そんなに時間が経ちましたか」と言って、当時のことを丁寧に思い出しながら話を始めた。
私は、1970年7月に羽永光利の長男として生まれた。
この年、父は多忙を極めていた。1970年という年は、3月に大阪で「日本万国博覧会」が開幕し、同時期に赤軍派による「よど号ハイジャック事件」も起きた。6月には日米安保条約の自動延長による安保闘争(70年安保)が起き、高度成長を迎えた都市では光化学スモッグが初めて社会問題になった。そして11月には三島由紀夫が割腹自殺をした激動の年であった。
時代の陰と陽が象徴される出来事が起きると、父は“陰”の出来事にカメラを向けて全国を飛び回った。私が生まれたときも出産には立ち会えず、公害問題をテーマにした写真ルポ「日本は汚れている」(中央公論)の〆切に追われていたと、残された日記で発見した。そのなかで私の命名についても触れており、「太朗とは、太いしたたかな精神と、明るい性格の持ち主になるように願った。他意はない。本来、無届無名にしようとさえ思っていたくらい、当時の私はそれだけニヒリズムに傾斜していた」と記されていた。危うく名無し子になりかけたことを、あとから知った。
一体、父・羽永光利という人物は、どういうカメラマンだったのか?
何を伝えたいと思い、約10万点にも及ぶ写真を残したのか?
私自身が歳を重ねるごとに、父への興味が徐々に膨らんでいった。
晩年、父は自分が撮ってきた写真は、自分が死んで数十年経つと必ず重要になると、よく話していた。脳梗塞で倒れ、不自由になった体を起こしては、少しずつ写真の整理を始めていたが、なかなか進まず、結局一部の整理に留まり、1999年12月、21世紀突入目前に66年の生涯に幕を下ろした。
父が他界して15年、再び父の写真が注目されるきっかけを頂き、写真の整理が始まった(詳細は芸術批評誌『リア』No.32、2014年、p.100参照)。それにより多くの作家たちに出会う機会が増えた。
50年以上前に撮影された写真について、前衛作家たちはまるで学生時代のアルバムを見ているかのように熱く、エネルギッシュに当時の様子を話してくれた。それは同時に作家と父との関係を聞くことにもなり、自分が知らなかった“カメラマン・羽永光利”を知るきっかけにもなった。
1933年生まれの父は、所謂「戦争体験者」の一人であった。戦後焼け野原だった日本が復興から発展を迎えた1950年代前半、肺結核を患い片肺となり、その後、山で滑落した際の怪我が原因で右膝の皿を除去し、片足が不自由となった。その結果、20代前半で障害者として人生を歩むことになる。
朝鮮戦争直後の不況時、身体障害者に与えられた仕事は、靴の修理、時計の修理、背広の裏打ちと、世の中のスポットが当たらない“陰の仕事”が多かったらしい。職安で紹介されるいい仕事がなかったから、健常者と同じ目と手をフルに生かせる仕事に就こうということでフリー・カメラマンを選んだと、幼年期に聞いていた。
そのハンディが反骨精神を生み出し、社会の“陰”となる部分にレンズを向けて写真を撮り続けた。学生運動、公害問題、前衛美術、演劇、舞踏など、社会からあまり注目されずに、ある種の“偏見”で見られてしまう「アングラ」という世界に父は強い関心を抱いた。正しいことをしているのに“反体制的”と捉えられてしまう表現に対して、作品よりも作家の考えや思想に共感し、写真を通してそれを広く社会に問題提起していたのかもしれない。父は、自分自身をカメラマンでなくジャーナリストであるとよく言っていた。
つづく…
April 12, 1961
Yuri Gagarin makes the first human journey into outer space.
August 13
East Germany builds the Berlin Wall.
February 21, 1962
Tokyo becomes the first city to see its de jure population reach ten millions.
October 22
The U.S. initiates a Cuban blockade, which leads to the Cuban Missile Crisis.
January 1, 1963
The first domestic animation series, Tetsuwan Atomu (Astro Boy in English), is broadcast on Fuji Television.
Novenber 1
A new anti-counterfeit 1,000-yen note is introduced.
Novenber 9
An explosion happens at the Mitsui Miike Coal Mine, resulting in 458 deaths and 839 injured.
Novenber 22
President John Kennedy (46) is assassinated in Dallas.
April 1, 1964
International travel by Japanese nationals is liberalized.
April 28
Japan joins OECD.
April 28
Heibon Punch, a popular weekly, is inaugurated by Heibon Publishers.
May 28
PLO is established.
October 1
Japan National Railways begins the operation of the Shinkansen high speed trains between Tokyo and Osaka.
October 3
Nippon Budōkan is opened in Tokyo.
October 10
The Tokyo Olympics begins (through October 24).
October 16
China conducts its first nuclear test.
1961.04.12
ユーリイ・ガガーリン、世界初の有人宇宙飛行に成功
08.13
東ドイツが「ベルリンの壁」を建設
1962.02.21
東京都の常住人口が1000万人を突破、世界初の1000万都市に
10.22
米国がキューバを海上封鎖(キューバ危機)
1963.01.01
国産初の連続テレビアニメ「鉄腕アトム」(フジテレビ)放送開始
11.01
偽造防止のため新千円札発行
11.09
三井三池炭鉱で炭塵爆発事故(458人死亡)
11.22
ケネディ米大統領が暗殺される(享年46歳)
1964.04.01
日本人の海外渡航自由化
04.28
日本、経済開発協力機構(OECD)に加盟
04.28
週刊『平凡パンチ』(平凡出版)創刊
05.28
パレスチナ解放機構 (PLO) 設立
10.01
東海道新幹線開業(東京ー新大阪間)
10.03
日本武道館開館
10.10
東京オリンピック開催(〜24日)
10.16
中国が初の核実験を実施
January 20, 1965
Japan Airlines inaugurates Jalpak, a brand line of domestic and overseas tour packages.
February 7
The U.S. begins bombing North Vietnam.
April 24
Beheiren, short for “Betonamu ni heiwa o!” Simin Rengo (Citizens’ Federation for Peace in Vietnam) is founded.
Jun 22
Japan-Korea Treaty is signed.
September 30
A coup attempt fails in Indonesia.
November 26
11 PM, a late-night program is inaugurated on Nippon TV.
1965.01.20
日本航空、パッケージツアー「ジャルパック」を発売
02.07
米軍、北ベトナムを爆撃(北爆開始)
04.24
「ベトナムに平和を!市民文化団体連合」結成
06.22
日韓基本条約調印
09.30
インドネシアでクーデター未遂
11.26
深夜番組「11PM」(日本テレビ)放送開始
January 2, 1966
Ultra Q, an SX television drama series, is broadcast on TBS.
April 26
Korokyo (Alliance of Public Corporations Workers Unions) and Kotsu Kyoto (Transit Workers’ Joint-Struggles) jointly stages a general strike, turning it into the largest postwar transit strike.
May 16
Chinese Communist Party issues the May 16 Notification, thereby launching the Cultural Revolution.
Jun 29
The Beatles visit Japan.
November 26
West Entrance Plaza outside the Shinjuku Station is completed.
1966.01.02
特撮テレビドラマ「ウルトラQ」(TBS系)放送開始
04.26
公労協・交通共闘統一ストライキ(戦後最大の交通スト)
05.16
中国共産党、文化革命小委員会設置を通達(文化大革命始まる)
06.29
ビートルズ来日
11.26
新宿駅西口広場完成
April 16, 1967
Minobe Ryokichi is elected Tokyo Governor, jointly supported by Socialist and Communist Parties, becoming the first progressive governor in Japan.
August 3
Anti-Pollution Basic Laws are promulgated.
August 8
ASEAN is established.
August 8
A U.S. military fuel tank train collides with freight trains, causing an explosion and a fire, at Shinjuku Station.
October 8
First Haneda Incident happens, with Yamazaki Hiroshi (18) killed in the struggle.
October 18
Twiggy visits Japan, igniting a miniskirt boom.
October 20
Yoshida Shigeru (89) dies and is given the first postwar national funeral.
December 9
[em]Tokyo Metropolitan Transit’s Route 9 is abolished.
1967.04.16
東京都知事選挙で社会・共産推薦の美濃部亮吉が当選(初の革新知事)
08.03
公害対策基本法公布
08.08
東南アジア諸国連合(ASEAN)結成
08.08
新宿駅で米軍燃料タンク車と貨物列車が衝突し爆発・炎上
10.08
第1次羽田事件、山崎博昭死去(享年18歳)
10.18
ツイッギー来日、ミニスカートブーム到来
10.20
吉田茂死去(享年89歳)、戦後初の国葬
12.09
[em]都電9系統廃止
January 5, 1968
Alexander Dubeck is named First Secretary of the Communist Party of Czechoslovakia and the Prague Spring begins.
January 19
USS Enterprise, a nuclear aircraft carrier, arrives at the port of Sasebo.
January 29
The student government of medical school at the University of Tokyo begins a no-time-limit strike to protest the revision of the Physicians Laws, thereby igniting a campus conflict at the nation’s elite university.
April 12
Kasumigaseki Building, Japan’s first skyscraper, is inaugurated.
April 15
The National Tax Administration Agency announces the unaccounted usage of 2 billion yen at Nihon University, thereby igniting a campus conflict at the largest private university in Japan.
October 17
Kawabata Yasunari receives the Nobel Prize in Literature.
October 21
On the International Antiwar Day, anti-JCP (Japan Communist Party) Zengakuren students occupy and set on fire the Shinjuku Station. They are charged with infringement of the Anti-Riot Laws.
December 10
A robbery by force of three hundred thousand yen occurs in Fuchu, Tokyo
1968.01.05
チェコ共産党第一書記にアレクサンデル・ドゥプチェクが就任、
「プラハの春」始まる
01.19
米原子力空母エンタープライズが佐世保に入港
01.29
東大医学部学生自治会、医師法改正に反対して無期限ストに入る
(東大紛争の発端)
04.12
日本初の超高層ビル・霞が関ビルディングが完成
04.15
国税庁、日大の経理で20億円の使途不明を発表(日大紛争の発端)
10.17
川端康成がノーベル文学賞受賞
10.21
国際反戦デーで反日共系全学連学生らが新宿駅を占拠・放火(騒乱罪適用)
12.10
東京・府中市で三億円強奪事件
January 19, 1969
The University of Tokyo administration introduces an armed police force to remove students occupying its Yasuda Lecture Hall. 600 are arrested.
April 7
Nagayama Norio is arrested for a series of high-profile gun murders.
July 20
Apollo 11 mission makes the first manned lunar landing.
August 15
Woodstock Music and Art Festival takes place in Upstate New York (through August 17).
October 15
The Supreme Court upholds the guilty verdict of Shibusawa Tatsuhiko and others who translated and published the Marquis de Sade’s Histoire de Juliette.
November 16
Anti-JCP radical students stage multiple guerrilla actions protesting Prime Minister Sato Eisaku’s American visit.
1969.01.19
東大が機動隊を導入、安田講堂占拠の学生など600人以上を逮捕
04.07
永山則夫(連続射殺事件犯人)逮捕
07.20
米宇宙船アポロ11号が初の月面有人着陸
08.15
ウッドストック・フェスティバル開催(〜8月17日、米ニューヨーク州)
10.15
『悪徳の栄え』事件、最高裁判決で澁澤龍彥ら被告人の有罪が確定
11.16
佐藤栄作首相の訪米に反対し反日共系学生らが多発的ゲリラ行動(2000人以上逮捕)
March 14, 1970
Expo ’70 opens in Osaka (and closed on September 13).
March 31
JAL’s Yodo plane is hijacked.
June 23
The Japan-U.S. Security Treaty is automatically extended.
August 2
Pedestrian paradises are implemented in Ginza, Shinjuku, Ikebukuro, and Asakusa in Tokyo for the first time.
September 17
SONY becomes the first Japanese corporation listed at the New York Stock Exchange.
November 25
Mishima Yukio kills himself by harakiri at the Self-Defense Forces’ Ichigaya post.
1970.03.14
大阪万国開催(〜9月13日)
03.31
日航機「よど号」ハイジャック事件
06.23
日米安全保障条約自動延長
08.2
銀座、新宿、池袋、浅草で初めて「歩行者天国」実施
09.17
ソニー、ニューヨーク証券取引所に日本企業として初の上場
11.25
三島由紀夫、自衛隊市ヶ谷駐屯地で割腹自決

February 22, 1971
Narita Airport Corporation begins the first “mandatory execution by proxy” in preparation for the construction of a new airport (through March 6).
March 26
New residents begin moving in at Tama New Town.
June 5
Keio Plaza Hotel begins its operation, making the first super-skyscraper in Shinjuku as Tokyo’s subcenter.
July 20
The first McDonald’s restaurant opens in Ginza, Tokyo.
August 15
Nixon unilaterally cancels the direct international convertibility of the U.S. dollar to gold, triggering what is known in Japan as “Dollar Shock.”
September 18
Nissin releases Cup Noodles.
November 20
Nikkatsu releases the first Roman Porno film.
1971.02.22
成田空港公団、第一次強制代執行開始(〜3月6日)
03.26
多摩ニュータウンの入居が始まる
05.05
京王プラザホテル開業(新宿副都心の超高層ビル第1号)
07.20
マクドナルド日本1号店が東京・銀座にオープン
08.15
ドル・ショック(アメリカが金とドルの交換を停止)
09.18
日清食品が「カップヌードル」を発売
11.20
[em]日活ロマンポルノ第1作公開[em]








February 2, 1972
Yokoi Shoichi, a former Japan Army soldier, returns from Guam.
February 3
Sapporo Winter Olympics opens (through February 13).
February 19
The United Red Army causes the Asama Sanso incident.
April 16
Kawabata Yasunari (72) commits a suicide by inhaling gas in hi study in Zushi.
May 15
The sovereignty of Okinawa is returned from the U.S. to Japan.
June 11
Tanaka Kakuei, Minister of International Trade and Industry, makes public his “Plan to Reform the Japanese Archipelago.”
September 29
Japan and China sign a joint statement.
1972.02.02
元日本陸軍兵士・横井庄一がグアム島から帰国
02.03
札幌オリンピック開催(〜2月13日)
02.19
連合赤軍あさま山荘事件
04.16
川端康成が逗子の仕事場でガス自殺(享年72歳)
05.15
沖縄返還
06.11
田中角栄通産相が「日本列島改造論」を発表
09.29
日中共同声明に調印
February 14, 1973
Japanese yen shifts to the floating exchange rate system.
March 20
Komatsu Sakyō publishes his best-seller novel Japan Sinking from Kōbunsha.
June
Parco opens in Shibuya, Tokyo.
August 8
Kim Dae-jung is abducted from Grand Palace Hotel in Tokyo by KCIA.
October 6
Forth Arab-Israeli War (Yom Kippur War) triggers an oil crisis.
1973.02.14
円が変動相場制に移行
03.20
小松左京『日本沈没』(光文社 カッパ・ノベルス)発行、ベストセラーになる
06.
渋谷パルコ、開店
08.08
金大中が韓国中央情報部(KCIA)により東京のホテルグランドパレスから拉致される
10.06
第4次中東戦争、オイルショックに
April 11, 1974
Six million workers from 81 public- and private-sector unions, including Korokyo (Alliance of Public Corporations Workers Unions) and Kankoro (Government and Public Workers Union) stage the largest general strike in history.
May 15
Seven Eleven’s first store opens in Koto Ward of Tokyo.
May 18
India conducts its first nuclear text.
August 8
President Richard Nixon resigns due to the Watergate Incident.
August 30
Mitsubishi Heavy Industries Building is bombed.
October 8
Former Prime Minister Satō Eisaku receives a Nobel Peace Prize.
1974.04.11
公労協・官公労・民間ら81単産・600万人、空前のゼネスト
05.15
セブン-イレブンが東京・江東区に第1号店を開店
05.18
インドが初の核実験を実施
08.08
ニクソン米大統領がウォーターゲート事件で辞任
08.30
三菱重工ビル爆破事件
10.08
佐藤栄作前首相のノーベル平和賞受賞が決定

April 30, 1975
Saigon’s fall concludes the Vietnam War.
June 3
Sato Eisaku (72) dies.
July 19
Expo ’75 is held in Okinawa (through January 18, 1976).
August 4
Japan Red Army occupies the American and Swedish embassies in Kuala Lumpur.
September 12
Epoch releases Epoch Electrotennis, Japan’s first game console for home television.
September 30
Emperor and Empress depart for their first visit in Europe (through October 14).
November 15
First G6 Summit is held in Rambouillet, France.
January 20, 1976
Yamato Transport begins Takkyubin, a home delivery service.[/em]
July 2
Socialist Republic of Vietnam is founded.
July 27
Tokyo Regional Prosecutors’ Office arrests former prime minister Tanaka Kakuei in relation to Lockheed Incident.
September 9
Mao Zedong (82) dies.
October 31
JVC (Victor Company of Japan) releases HR-3300, a VHS video player for home.
1975.04.30
サイゴン陥落によりベトナム戦争終結
06.03
佐藤栄作死去(享年74歳)
07.19
沖縄国際海洋博覧会開催(〜76年1月18日)
08.04
日本赤軍がクアラルンプールの米・スウェーデン両大使館を占拠
09.12
エポック社が日本初の家庭用テレビゲーム機「テレビテニス」を発売
09.30
天皇・皇后が初の訪米に出発(〜10月14日)
11.15
第1回先進国首脳会議が仏・ランブイエで開催
1976.11.15
大和運輸が「宅急便」を開始
11.15
ベトナム社会主義共和国成立
11.15
東京地検、ロッキード事件で田中角栄前首相を逮捕
11.15
毛沢東死去(享年82歳)
11.15
日本ビクター、家庭用VHSビデオデッキ「HR-3300」を発売








March 7, 1977
The first Africa-Arab summit is held in Cairo (through March 9).
August 3
World Conference against Atomic and Hydrogen Bombs is held in Hiroshima (through August 6).
September 3
Sadaharu hit his 756th home run, setting the world record.
October 1
The colorization of NYK Education channel ends black-and-white television broadcasting.
1977.03.07
第1回アラブ・アフリカ首脳会議がカイロで開催(〜3月9日)
08.03
原水爆禁止統一世界大会国際会議が広島で開催(〜8月6日)
09.03
王貞治が本塁打世界新記録756号を達成
10.01
NHK教育の完全カラー化により白黒テレビ放送が終了
April 6, 1978
Sunshine 60, a super-skyscraper, is inaugurated in Ikebukuro, Tokyo.
May 20
New Tokyo International Airport opens in Narita.
May 23
Special Session on Disarmament of General Assembly (SSD) is held at the U.N. in New York (through July 1).
July 25
The world’s first in-vitro baby is born in the U.K.
August 12
The Treaty of Peace and Friendship between Japan and the People's Republic of China is signed.
September 26
Toshiba releases JW-10, the first Japanese word processor.
1978.04.06
東京・池袋に超高層ビル「サンシャイン60」開館
05.20
新東京国際空港開港
05.23
第1回国連軍縮特別総会がニューヨークで開催(〜7月1日)
06.25
イギリスで世界初の体外受精児が誕生
08.12
日中平和友好条約調印
09.26
東京芝浦電気が初の日本語ワードプロセッサー「JW-10」を発表
January 13, 1979
National Universities introduce the “common first-stage exams.”
March 28
Three Mile Island accident takes place.
May 4
Margaret Thatcher is named Prime Minister of the U.K., becoming the first female leader in the developed countries.
July 1
SONY releases the Walkman.
October 26
Korean President Park Chung-hee (61) is assassinated.
1979.01.13
国公立大学で共通一次試験が導入される
03.28
米スリーマイル島原子力発電所で放射能漏れ事故
05.04
マーガレット・サッチャーが英首相に就任(先進国初の女性首相)
07.01
ソニーが「ウォークマン」を発売
10.26
韓国大統領の朴正煕が暗殺(享年61歳)
April 28, 1980
Nintendo releases the first portable game console, Game & Watch.
May 18
Gwangju Uprising takes place in Korea.
September 22
Solidarity, a non-Communist trade union, is founded in Poland.
September 22
Iran-Iraq War breaks out.
December 8
John Lennon (40) is shot to death.
1980.04.28
任天堂が初の携帯型ゲーム機「ゲーム&ウオッチ」を発売
05.18
光州事件
09.22
ポーランドで自主管理労働組合「連帯」が創設
09.22
イラン・イラク戦争勃発
12.08
ジョン・レノン射殺(享年40歳)
March 2, 1981
Japanese war orphans left behind in China visit Japan for the first time.
March 20
Portpia ’81 (Kobe Port Island Exposition) is held in Kobe (through September 15).
July 29
Prince Charles marries Diana Spencer.
October
Focus, a photo weekly, is inaugurated by Shinchosha.
1981.03.02
中国残留孤児が初来日
03.20
神戸市でポートピア'81が開催(〜9月15日)
07.29
チャールズ英皇太子とダイアナ・スペンサーが結婚
10
写真週刊誌『フォーカス』(新潮社)創刊
February 8, 1982
A fire at Hotel New Japan in Tokyo kills 33 guests.
August 17
Phillips produces the world’s first CD’s.
December 4
Film E.T. is released in Japan.
1982.02.08
ホテルニュージャパン(東京・千代田区)で火災
08.17
フィリップスが世界初のCDを製造
12.04
米映画「E.T.」が日本で公開
April 15, 1983
Tokyo Disneyland opens.
July 16
Nintendo releases Family Computer.
March 18, 1984
Ezaki Katsuhisa, president of Ezaki Glico, is abducted, igniting Glico-Morinaga Incident.
December 19
The U.K. and China sign the agreement of Hong Kong Handover.
March 11, 1985
Gorbachev is named General Secretary of the Communist Party of the Soviet Union.
March 17
Tsukuba Expo ’85 opens (through September 16).
April 26, 1986
A catastrophic nuclear accident happens at the Chernobyl Nuclear Power Plant in Ukraine.
April 1, 1987
Japan National Railways is privatized and broken into JR groups.
March 13, 1988
Seikan Tunnel, connecting Aomori and Hakodate, opens.
March 17
Tokyo Dome is completed.
January 7, 1989
Emperor Showa (87) dies.
April 1
Consumption tax (3%) is introduced.
June 4
Tiananmen Incident happens.
August 9
Miyazaki Tsutomu, aka Otaku Murderer, admits to committing a series of abduction-murders of young girls.
November 1
Berlin Wall falls.
December 29
Nikkei Stock Average reaches 38,957 yen at Tokyo Stock Exchange, setting a historical record.
1983.04.15
東京ディズニーランド開園
06.16
任天堂が「ファミリーコンピュータ」を発売
1984.03.18
江崎グリコ社長・江崎勝久が誘拐される(グリコ・森永事件の発端)
12.19
イギリスと中国が香港返還合意文書に調印
1985.03.11
ゴルバチョフがソ連共産党書記長に就任
03.17
国際科学技術博覧会(つくば'85)開催(〜9月16日)
1986.04.26
チェルノブイリ原子力発電所事故
1987.04.01
国鉄が分割・民営化され、JRグループが発足
1983.03.13
青函トンネル開通
03.17
東京ドーム完成
1989.01.07
昭和天皇崩御(享年87歳)
04.01
消費税導入(税率3%)
06.04
天安門事件
08.09
宮﨑勤が連続幼女誘拐殺人事件への関与を認める
11.01
ベルリンの壁崩壊
12.29
東証平均株価が史上最高値の38,957円を記録
KuroDalaiJee
This essay will explore the art-historical place of photographers who documented performance art in 1960s Japan, as artists in their own right. In the past, art historians paid little attention to photographers of performance art. There are a few reasons for this. First of all, in the past, when art historians reproduced the photographs documenting performative works in their publications, they seldom gave due credit to photographers, in part because they were often unable to identify who they were. Second, even when the identities of the photographers are known (and they were often professional photographers), it is not easy to understand the precise nature of the photographs they took and published in popular magazines. Were they their own creative expressions, objective records, or scandalous tools to sell magazines? Third, even with those photographers who followed performance artists in a sustained and independent manner, when their photographs were exhibited or reproduced, they were treated as “records,” secondary to an artist’s “works.” Fourth, there were few occasions (exhibitions and photobooks) to survey the work of each photographer as an “autonomous artist.”
In the past ten years, things have gradually changed. Of particular note are two photobooks Hirata Minoru published: [italic]Art in Action: The 1960s Avant-Garde Works and Profiles of Young Japanese Artist[/italic](Sangokan, 2005), and [italic]Zero Dimension: Yoshihiro Kato and 60’s[/italic](Kawade Shobō Shinsha, 2006). Although their data were not compiled in a scholarly manner, the two volumes have helped make known the presence of a photographer who captured the cutting-edge avant-garde art of the 1960s. In 2010–11, fifty photographs by Hirata entered the collection of the Museum of Contemporary Art, Tokyo as “secondary material.” Furthermore, Tate Modern’s acquisition of his photos of Hi Red Center and Collective Kumo, which were subsequently included in the museum’s special exhibition [italic]Performing for the Camera[/italic](February 18–June 12, 2016), attests to the photographer’s creative and collaborative engagement with performance artists. My book, [italic]Anarchy of the Body: Undercurrents of Performance Art in 1960s Japan [/itaric](grambooks, 2010), has probably made a small contribution to this development. However, due to space constraints, I was unable to include the study of some photographers. Fortunately, I was asked by Taipei Fine Arts Museum to contribute this essay to their journal. It was fortuitous that there was a concerted effort made by the son of late photographer Hanaga Mitsutoshi, Tarō, and his associates to digitize his negatives, which resulted in a series of exhibitions to show new prints beginning in March 2014. Their effort has enabled me to further undertake this art-historical study of photographers of performance art.
Continue...
1 The digitalizing project, undertaken by Hanaga Tarō, Inagaki Akihiko (photography collector), Aoyama Meguro gallery in Tokyo, and Gallery Kochuten in Nagoya, first resulted in Total Recall: The Work of Hanaga Mitsutoshi at the Art Fair Tokyo (Tokyo International Forum, March 7–9. 2014), followed by two exhibitions at Aoyama Meguro: Hanaga Mitsutoshi: The Site of Avant-Garde Art, 1964–1973 (July 18–August 22, 2015) and Hanaga Mitsutoshi Archives (July 23–August 20, 2016).
2 Yoshioka Yasuhiro, Avangyarudo 60’s [The avant-garde 1960s] (Tokyo: Shinchō-sha, 1999).
3 Arita Media Project, ed., Hara Eizaburō kaikoten/Eizaburō Hara, a Retrospective (Arita, Saga pref.: Hara Eizaburō Kaikoten Committee, 2010).
4 Reiko Tomii, “Hirata Minoru: A Photographer of ‘Art in Action’ and Beyond,” unpublished manuscript (2012); excerpted as “Hirata Minoru’s ‘Photo Art’: A Theoretical Consideration,” in Action, the 1960s: Minoru Hirata (Tokyo: Taka Ishii Gallery, 2014), published in conjunction with his exhibition (April 25–May 31, 2014).
5 For this alliance, see my Anarchy of the Body, as well as KuroDalaiJee, “Bijutsuka no ‘hyōgen kōi’ 1968–1970: ‘Banpaku Hakai Kyōtō-ha’ o chūshin ni” [Artists’ expressive acts, 1968–1970: Centering on Expo ’70 Destruction Joint-Struggle Group], in 1968-nen bunka-ron [On 1968 culture], ed. Yomota Inuhiko and Hirasawa Gō (Tokyo: Mainichi Shinbun-sha, 2010), 73–94; and “Performance Art and/as Activism: Expo ’70 Destruction Joint-Struggle Group,” Josai University's Review of Japanese Culture and Society (2012): 154–73.
6 Hirata published the following photo-reports on Banzai Party: “Dōdemo iikara ‘banzāi’” [At any rate, Banzai!], with text by Koyama, photo by Hirata, Asahi Graph (February 26, 1971): 36–41; Hirata Minoru, “Banzai ga yattekita” [Here comes Banzai], Kuro no techō (September 1971): 6, 67–69.
7 They include Kaze no kuni [A land of the wind] (Tokyo: Jōhō Center Shuppankyoku, 1991).
8 Chiba Gen Tsuitō Kankō Iinkai, ed., Sakyū eno sokuseki [Footsteps to sand dunes], with photo by Hanaga Mitsutoshi (Torōsha, 1985).
9 In his postscript to The Butoh, he touched upon “discovery of beauty in the grotesque body,” an idea of Nishida Masaaki, who taught “human body aesthetics” at Bunka Gakuin’s art department. Hanaga learned the history of Japanese traditional culture from Nishida; he recalled his Butoh photography came out of his experiences of accompanying his teacher to Ōno Kazuo’s Butoh stages and training studio.
10 Hanaga, postscript to The Butoh. Critic Takiguchi Shūzō, who learned about Kubi chōchin from Hanaga, characterized the story as “Surrealism of the body.”
11 Hanaga Mitsutoshi, “Gerira sakka no kōmyaku o saguru: Insaido ruporutāju” [In search of guerrilla artists: An insider’s report], Bijutsu techō (November 1967): 110.
12 Hanaga Mitsutoshi, “Nihonjin no kōi to hyōgen” [Japanese acts and expressions], in Nihon no Dada 1920 1970 (Japanese Dada), ed. Shirakawa Yoshio (Tokyo: Shoshi Kaze no Bara and Hakuba Shobō, 1988), 32.
13 Hanaga, The Butoh, 112.
14 Hanaga, “Kyōki o uru hapuningu-ya: Zero Jigen” [Happeners Zero Dimension sell insanity] and “Zero Jigen to hapuningu senjutsu” [Zero Dimension’s Happening strategies], Eiga hyōron (April 1968): 59–63 and (May 1968): 80–83.
15 Umehara Masaki, “Gyakusatsu no bunmei o jusatsu seyo: Kōgai Kigyōshu Jusatsu Kitō Sōdan angyaki” [Put deadly curses on a civilization that slaughters people: Travels on foot by Collective of Monks Praying to Kill Owners of Corporation Responsible for Environmental Pollutions], in Shūmatsuki no mikkyō: Ningen no zentaiteki kaifuku to kaihō no ronri [Esoteric Buddhism in a final era: Principles of holistic restoration and liberation of humanity], ed. Inagaki Taruho and Umehara Masaki (Tokyo: Sanpō, 1973), 239–99.
16 This image attracted the attention of critic Yoshida Yoshie (interview with the author).
17 Tomii, “Hirata Minoru’s ‘Photo Art.’”
本論は1960年代の日本における美術家によるパフォーマンス(performance art)を記録した写真家を、被写体となった美術家たちと同等の表現者として評価し、美術史上に位置づけることを目的としている。
これまでパフォーマンス写真家はほとんど美術史研究の対象になってこなかった。その理由の第一は、美術家が自分の書いたパフォーマンス史の挿図に記録写真を使うときでも、しばしば写真家名がクレジットされず、撮影者がわからないことも多かったからである。第二に、プロ写真家が撮った写真が週刊誌などに掲載されても、それが写真家の自己表現であるのか、客観性を装った記録写真なのか、スキャンダラスまたは煽情的な写真による雑誌の販売促進のためなのか区別できないからである。第三に、継続的・主体的にパフォーマンスを撮った写真家の作品でも、展示されたり図録に掲載される場合は「資料」扱いで、美術家の「作品」からは二義的なものとみなされてきたからである。第四に、これらの写真家をひとりの「作家artist」として論じるために必要な、展覧会や写真集などによって各人の作品を通覧できる機会が、ほとんどなかったからである。
しかしここ10年ほどの間に少しずつ状況は変化した。特筆すべきは、平田実が、〈ハイレッド・センター〉や〈ゼロ次元〉などのパフォーマンスの写真を2冊の写真集『超芸術 前衛美術家たちの足跡1963-1969』(三五館、2005年)、『ゼロ次元 加藤好弘と六十年代』(河出書房新社、2006年)として刊行したことである。写真のデータが美術史的検証を経ていない難点はあるが、これら平田の写真集は、1960年代前衛美術の最先端を撮り続けた写真家の存在を広く知らしめ、2010~11年には彼の写真50点が東京都現代美術館に「二次資料」として収蔵された 。〈ゼロ次元〉に代表される「反芸術パフォーマンス」の流れをたどった拙著『肉体のアナーキズム 1960年代・日本美術におけるパフォーマンスの地下水脈』(grambooks、2010年)も、この動きに何らかの役を果たしただろうが、この本に収録する予定であった写真家論は同書の作業の膨大さのために断念していた。このたび『台北市立美術館学報』のおかげでその欠落を補えるようになったのだが、ちょうど羽永光利の残したフィルムがご子息の太朗氏とその有志によってスキャンされ、2014年3月に一部が公開されたことも、「パフォーマンス写真家」を本格的に検証し評価していくにはいいタイミングとなった 。
1960年代パフォーマンスを継続的に撮った写真家としては、前述の平田実(1930~)と羽永光利(1933~1999)のほか、吉岡康弘(1934~2002)、原榮三郎(1935~2004)をあげたい。吉岡 は怜悧な視線によるエロスの解体と大島渚映画の撮影、原 は幅広い商業写真とポップ感覚により、対照的な作風であるが、二人に共通するのは、他作家のパフォーマンスの写真を自分の表現に引き寄せる作家性の強さと、趣味人的な余裕である。また1970年代に吉岡は裸体の撮影をやめてしまい、原がTVタレントや画家としても活動していったのに対し、以下に述べる平田と羽永は真摯に反権力の姿勢を貫き1970年代以後も日本社会の周縁部に関わり続けたのである。
つづく…
1 テート・モダンが平田による〈ハイレッド・センター〉や〈集団蜘蛛〉の記録写真を購入して「Performing for the Camera」展(2016年2月18日~6月12日)で展示したことも、パフォーマンスを誘発する写真家の創造的関与に注目するものであった。
2 羽永太朗、稲垣明彦(写真コレクター)、青山│目黒(東京のギャラリー)、ぎゃらり壺中天(名古屋)による羽永光利写真のデジタル化プロジェクトは「トータル・リコール 羽永光利の仕事」として2014年3月7〜9日、東京国際フォーラムにおけるアートフェア東京で初公開された。その後も、青山│目黒での「羽永光利:羽永光利による前衛芸術の“現場”1964-1973」(2015年7月18日〜8月22日)、「羽永光利アーカイブ展」(2016年7月23日〜8月20日)で羽永写真は紹介された。
3 吉岡康弘『アヴァンギャルド60's』、新潮社、1999年
4 Arita Media Project編『原榮三郎回顧展』、原榮三郎回顧展実行委員会、2010年
5 非常によく知られた写真なので多くの図録やウェブサイトに掲載されている。
6 Tomii Reiko, Hirata Minoru: A Photographer of “Art in Action”and Beyond, unpublished manuscript, 2012(抜粋はタカ・イシイギャラリー フォトグラフィー/フィルムでの「平田実『ACTION, the 1960s』」(2014年4月25日~5月31日)図録に掲載。
7 〈万博破壊共闘派〉については『肉体のアナーキズム』ほか、下記を参照。黒ダライ児「美術家の「表現行為」1968-1970―〈万博破壊共闘派〉を中心に」(四方田犬彦・平沢剛編『1968年文化論』、毎日新聞社、2010年、pp. 73-94)、KuroDalaiJee, “Performance Art and/as Activism: Expo ’70 Destruction Joint-Struggle Group,” Yoshimoto Midori (ed.) Josai University's Review of Japanese Culture and Society, Josai University, 2012, pp. 154-173
8 平田による写真入りの〈万歳党〉文献は下記。小山記者(写真=平田実)「どうでもいいから『バンザーイッ』」(『アサヒグラフ』、1971年2月26日、pp. 36-41)、平田実「バンザイがやってきた」(『黒の手帖』、1971年9月、p. 6, pp. 67-69)
9 平田実『風のくに』、情報センター出版局、1991年、ほか
10 千葉元追悼刊行委員会編、写真=羽永光利、『砂丘への足跡』、徒労舎、1985年
11 羽永は『舞踏 肉体のシュールレアリストたち』の「あとがき」で、文化学院美術科で「人体美学教室」を教えた西田正秋の「グロテスクの内に美を発見する」考えにふれている。羽永は西田から日本の伝統文化の歴史を学び、西田の引率で大野一雄の舞踏公演や稽古場を訪れたことがのちの舞踏写真につながったとしている。
12 前項の文章参照。羽永から『首提灯』の話を聞いた瀧口修造は、これらの落語について「肉体のシュルレアリスム」だと語ったという。
13 羽永光利「ゲリラ作家の鉱脈をさぐる――インサイド・ルポルタージュ」(『美術手帖』、1967年11月、p.110)
14 羽永光利「日本人の行為と表現」(白川昌生編『日本のダダ 1920-1970』、書肆風の薔薇・白馬書房、1988年、p. 32)
15 註12、p.112
16 羽永光利「狂気を売るハプニング屋 ゼロ次元」「ゼロ次元とハプニング戦術」(『映画評論』1968年4月、pp.59-63、同5月、pp.80-83)
17 梅原正紀「虐殺の文明を呪殺せよ 公害企業主呪殺祈祷僧団行脚記」(稲垣足穂・梅原正紀編著『終末期の密教 人間の全体的回復と解放の論理』、産報、1973年、pp.239-299)
18 身の危険をかえりみず投石する学生を正面からとらえたこのショットはヨシダ・ヨシエに注目された(筆者のインタビューによる)。
19 註6参照
1933
[weak]1.8 Born in Ōtsuka, Tokyo.
1956
Enters Bunka Gakuin to study art.
1958
Completes his study at Bunka Gakuin.
He will teach as a lecturer at his alma mater in 1965–68.
1959
Inspired by Man Ray and László Moholy-Nagy, experiments with photograms and decalcomania, (–1960).
Meets poet-critic Takiguchi Shūzō at Nelken, a gallery café in Kōenji, Tokyo, during an exhibit of his work.
1961
Holds his first solo exhibition at Dai-Ichi Gallery in Shinjuku, Tokyo.
Discovered by art critic Uemura Takachiyo and photographers Kanemaru Shigene and Imai Hisae, becomes an assistant to Imai.
1962
Becomes a freelance photographer and contributes photographs of young people to such magazines as Heibon Weekly and Shūkan josei/Ladies’ Weekly (–1965).
Holds solo exhibitions at Dai-Ichi Gallery and Muramatsu Gallery in Tokyo (–1968).
1964
His photographs are published in Life and Life International.
Participates in the activities of Jack Society.
1965
Contributes documentary photographs of young artists in their studios, underground theaters, and Butoh dances to Bijutsu techō and Ohararyū sōka/Ikebana Ohara (–1968).
1968
Contributes photographs of contemporary art, Butoh, underground theaters, social customs, and social issues to Fujin kōron and Asahi Graph (–1970).
1971
Contributes “Now Now,” a serialized photo travelogue, to Asahi Weekly (–1975).
1972
Plans Video Picnic at Zenpukujigawa Park and other locations in Tokyo.
Contributes art reportage, travelogue, and documentary photography to Bijutsu techō, Geijutsu Shinchō, and Geijutsu seikatsu (–1979).
Holds solo exhibitions at Shimizu Gallery in Ogikubo, Tokyo and Ginza Kaigakan in Tokyo.
1979
Participates in Tokyo Exhibition (Tokyo Metropolitan Art Museum).
1981
Plans and inaugurates Focus, a photo weekly for Shinchōsha and becomes active as a staff photographer (–1983).
1982
Holds a solo exhibition at Gallery Shunjū in Ginza, Tokyo.
Participates in the photography section of Festival d'Avignon, which travels to 15 places in France.
1983
Publishes The Butoh, a photobook documenting “Bodily Surrealists,” from Gendai Shokan.
Exhibits photographs and slides at Centre Pompidou in Paris.
Holds a book signing for The Butoh at bookstore Flammarion in Centre Pompidou.
Holds a solo exhibition in Nantes, France.
1984
Holds a solo exhibition at the Paris headquarters of UNESCO.
Holds a two-person exhibition at Gallery White in Israel.
Participates in the video section of the Venice Biennale.
Holds a solo exhibition at Gallery Shunjū in Tokyo.
1985
Holds solo exhibitions at Tōshiba Seven and Gallery Shunjū in Tokyo.
Participates in Horizont Festival in Berlin.
Contributes photographs to Sakyū eno sokuseki (Footsteps to sand dunes) published by Chiba Hajime Memorial Publication Committee.
1999
12.23 Passes away.
Solo Exhibitions
2014
Total Recall: The Work of Hanaga Mitsutoshi, organized by Gallery Kochūten and Aoyama Meguro at Art Fair Tokyo
Gallery Kochūten, Nagoya
2015
Aoyama Meguro, Tokyo
2016
Aoyama Meguro, Tokyo
Group Exhibitions
2014
The Era of Tomorrow’s Joe, Nerima Art Museum
“The Principles of Art” by Akasegawa Genpei: From the 1960s to the Present, Chiba City Art Museum, and Hiroshima City Museum of Contemporary Art
2015
Performing Arts in Asia, Asia Culture Center, Gwangju, Korea
The World Goes Pop, Tate Modern, London
2016
Butoh Photography, Weltkunstzimmer, Dusseldorf
The Emergence of the Contemporary: Avant-Garde Art in Japan, 1950–1970, Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil[/weak]
1933
1月8日、東京・大塚に生まれる
1956
文化学院美術科入学
1958
文化学院美術科卒業
のちに1965〜68年まで同学院で講師を勤める
1959
マン・レイ、モホリ・ナジに惹かれ自己流でフォトグラム、デカルコマニーを制作(〜60年)
高円寺の画廊喫茶「ネルケン」で発表中、瀧口修造に出会う
1961
第一画廊(東京・新宿)で第1回個展を開催
金丸重嶺、植村鷹千代、写真家の今井寿恵に見出され、今井の助手を勤める
1962
フリーランス・カメラマンになり、『週刊平凡』『週刊女性』に若者を主題とした写真などを掲載(〜65年)
第一画廊および村松画廊で個展を開催(〜68年)
1964
『ライフ』『ライフ・インターナショナル』に写真掲載
〈ジャックの会〉の活動に参加
1965
『美術手帖』『小原流挿花』などに若いアーティストの訪問ドキュメント、小劇場運動や舞踏の写真を掲載(〜68年)
1968
『婦人公論』『アサヒグラフ』に現代美術、舞踏、小劇場、風俗、社会問題などの写真を掲載(〜70年)
1971
『週刊朝日』でフォト紀行「ナウナウ」を担当(〜75年)
1972
「ビデオ・ピクニック」(善福寺川公園ほか、都内各地)を企画
『美術手帖』『芸術新潮』『芸術生活』などでアートルポ、紀行、記録写真を発表(〜79年)
銀座絵画館やシミズ画廊(東京・荻窪)で個展を開催
1979
「東京展」(東京都美術館)に出品
1981
新潮社の新雑誌『フォーカス』を企画立案、取材スタッフとしても活動(〜83年)
画廊春秋(東京・銀座)で個展開催
「アヴィニヨン演劇祭」の写真部門に出品(フランス国内15都市を巡回)
1983
写真集『舞踏 肉体のシュルレアリストたち』(現代書館)発行
ポンピドゥー・センターで写真とスライドの展示を行なう
同センター内のフラマリオン書店で写真集『舞踏』の刊行サイン会を開催
フランスのナントで個展を開催
1984
ユネスコ・パリ本部で個展を開催
ギャラリーホワイト(イスラエル)で2人展を開催
ベネチア・ビエンナーレのビデオ部門に出品
画廊春秋で個展を開催
1985
東芝セブン、画廊春秋で個展開催
ホリゾント・フェスティバル(ベルリン)に出品
『砂丘への足跡』(千葉元追悼刊行委員会、写真:羽永光利)
1999
12月23日、逝去
アートフェア東京で「トータル・リコール 羽永光利の仕事(1959-1999)」(ぎゃらり壷中天、青山目黒)を開催
ぎゃらり壷中天で個展を開催
「あしたのジョー、の時代展」(練馬区立美術館)に出品
「赤瀬川原平の芸術原論展」(千葉市美術館、大分市美術館、広島市現代美術館)に出品
2015
青山目黒で個展を開催
「Performing Arts in Asia」展(韓国・国立アジア文化殿堂)に出品
「The EY Exhibition: The World Goes Pop」展(テート・モダン)に出品
2016
「Butoh Photography」展(Weltkunstzimmer/デュッセルドルフ)に出品
「コンテンポラリーの出現・日本の前衛美術1950-1970」展(パソ・インペリアル美術館/リオ・デ・ジャネイロ)に出品
青山目黒で個展を開催
Hanaga Mitsutoshi
Born in 1933 in Tokyo, Hanaga Mitsutoshi completed his study of art at Bunka Gakuin in 1958. Inspired by Man Ray and László Moholy-Nagy, he began experimenting with photograms and decalcomania. After his first solo exhibition in 1961, he became an assistant to photographer Imai Hisae. From 1962 onward, he worked as a freelance photographer, contributing documentary and photojournalistic images to general-interest weeklies and art magazines and exhibiting his work. He was active not only as a practitioner holding his own solo exhibitions, but also as an organizer working with such collectives as Jack Society and Video Hiroba. In 1981, he participated in the inauguration of Focus, an early photo weekly. From 1982 onward, he increasingly showed his work on Butoh in Japan and abroad, especially in France. Since his death in 1999, his documentary photographs have been exhibited by Gallery Kochūten and Aoyama Meguro, beginning with Art Fair Tokyo 2014, and have gained international attention.
羽永光利(はなが・みつとし)
1933年東京生まれ。58年に文化学院美術科を卒業後、マン・レイ、モホリ・ナジに惹かれて自己流でフォトグラムやデカルコマニーを制作。61年の初個展後、写真家・今井寿恵の助手を経て、62年からフリーランスになり、一般週刊誌や芸術専門誌に記録写真やルポルタージュを発表する。また、個展の開催など制作者としての活動に加え、〈ジャックの会〉や〈ビデオひろば〉といったグループの活動にオーガナイザーとしての役割でもかかわる。81年には写真週刊誌の先駆け『フォーカス』の立ち上げに参画、82年からはフランスを中心として国外で舞踏の写真を発表する機会も得る。99年の没後、「アートフェア東京 2014」で青山|目黒とぎゃらり壷中天が、その記録写真を本格的に紹介。国内外で再評価の機運が高まる。
——羽永がパフォーマンスを撮った他の写真家と区別されるのは、(中略)他のジャーナリストが無視した対抗文化の担い手を追い続け、権力に抗う行為者と運命を共にすることも辞さない真摯さをもって写真を撮り続けたことである。
(中略)
芸術という意識があるかないかも違いはなく、芸術も反芸術も、風俗も政治も芸能もひっくるめて、資本主義的な効率性や都市空間の合理性からの人間の解放を求めるすべての行為が撮影の対象になったのである。——
本書収録、黒ダライ児「身体のユートピアを求めて」より
紙本はこちら 電子本はこちら
——たしかに壊れゆく感覚があるが、退廃的な悦びはない。野蛮に快活である。意味は後退するが事物はそこにあり、むしろ迫り出す。事物たちが暴力的なまでに潜在させていた姿をさらして、迫り出す。名前は聞こえないが無音でなく、むしろうるさい。音と認めていなかったものが一斉にざわめいて、うるさい。関係は希薄になるが心細くなく、むしろ興奮する。ほどけながら新たな組成をはじめる予兆に、興奮する。崩壊感覚とともに濃密な圧力で眼が押される。——
本書収録、五所純子「崩壊感覚、逆眼圧、回顧」より
紙本はこちら
——十代でデザイナーデビューし、二十二歳で人生初のサインを求められた時、とっさに描いたのが横尾忠則のサインの模写だった。(中略)
一枚のサインはエディション数1/1のドローイングであるにもかかわらず、サインはアンリミテッドエディションであるという矛盾。さらに、宇川の筆跡という矛盾が色紙に重なる。(中略)
筆先の降霊者、宇川直宏のサインだけがここにない。——
本書あとがきより抜粋
紙本はこちら 電子本はこちら
東京TDC賞は、東京TDCが毎年開催するタイポグラフィ&グラフィックデザインの国際賞だ。グラフィックデザイン/広告デザインに関するほぼ全てのカテゴリーを網羅し、15年前にはインタラクティブデザインも加わった。海外では「デザイン賞というものに懐疑的なデザイナーが唯一応募するコンペ」として、デザイン界の中で独特のポジションを築いており、受賞作の高いクオリティーは世界から注目を集めている。
本書は、国際賞としてスタートした一九九〇年から二〇一二年までの22年間の受賞作品をすべて掲載した、時代とデザインの関係を読み解く貴重な図録である。
紙本はこちら 電子本はこちら
——「写真集」に取り憑かれた町口覚は一九七一年に産まれた。父親は写真集だ。生まれたばかりの赤ん坊に父親は、「雪国」「THE AMERICANS」といった写真集を『ぐりとぐら』のかわりに与えた。後に町口が手がけることとなる、森山大道、大森克己、佐内らの写真集も、その時ベビーベッドの脇に置かれていたのだろう。写真集の歴史を自身の時間として積み重ねてきた「町口覚写真史」が存在し、今ここに在る。本書はその〝時間〟を時系列に綴じた一つの写真集である。—— 本書まえがきより抜粋
紙本はこちら 電子本はこちら
2017年4月21日 発行 初版
bb_B_00149409
bcck: http://bccks.jp/bcck/00149409/info
user: http://bccks.jp/user/120065
format:#002y
Powered by BCCKS
株式会社BCCKS
〒141-0021
東京都品川区上大崎 1-5-5 201
contact@bccks.jp
http://bccks.jp
1933年東京生まれ。58年に文化学院美術科を卒業後、マン・レイ、モホリ・ナジに惹かれて自己流でフォトグラムやデカルコマニーを制作。61年の初個展後、写真家・今井寿恵の助手を経て、62年からフリーランスになり、一般週刊誌や芸術専門誌に記録写真やルポルタージュを発表する。また、個展の開催など制作者としての活動に加え、〈ジャックの会〉や〈ビデオひろば〉といったグループの活動にオーガナイザーとしての役割でもかかわる。81年には写真週刊誌の先駆け『フォーカス』の立ち上げに参画、82年からはフランスを中心として国外で舞踏の写真を発表する機会も得る。99年の没後、「アートフェア東京 2014」で青山|目黒とぎゃらり壷中天が、その記録写真を本格的に紹介。国内外で再評価の機運が高まる。